budowa jachtów z laminatu

strona główna ] Up ] fotografie 2 ]

 

JEDNOSTKOWA BUDOWA JACHTÓW Z LAMINATU O KONSTRUKCJI PRZEKŁADKOWEJ

Na ławie montażowej ustawiamy wycięte wg linii teoretycznych , z dowolnego drewna, wręgi montażowe. Wręgi "poszywamy" wzdłużnymi listwami rozstawionymi co ok. 10 - 15 cm. przeklr.jpg (37734 bytes)Tak powstałe ażurowe kopyto poszywamy płytami tworzywa przekładkowego (np. Airex) przyczepiając je do listew cienkim drutem miedzianym . Laminujemy z zewnątrz kadłub. Szpachlujemy. Zdejmujemy go z kopyta i odwracamy. Laminujemy kadłub wewnątrz. Podobnie wykonujemy pokład i pozostałe elementy. Wręgi montażowe muszą być pomniejszone zewnętrznie o grubość listew i poszycia. Metoda ta pozwala na jednostkową budowę bardzo lekkich i mocnych jachtów laminatowych. Stosunkowo łatwe jest jednocześnie uzyskanie niezatapialności. Przekładkowy kadłub jest nie tylko lżejszy od pełnego ale i bardziej odporny na przebicie.

LAMINOWANIE KADŁUBA W FORMIE

Kadłub wykonujemy przeważnie z laminatu poliestrowo - szklanego, zbrojonego matą, lub matą i tkaniną. Na formę, kawałkiem flaneli, nanosimy równomiernie cienką warstwę specjalnego wosku. Czekamy kilka godzin na odparowanie i utwardzenie wosku. Polerujemy powierzchnię do uzyskania lustrzanego połysku. Przy pierwszym użyciu wymytej formy czynności te powtarzamy pięciokrotnie. Żelkot nakładamy  pędzlem lub wałkiem, dwie warstwy, łącznie ok. 0,5mm grubości.  Żywicę nanosimy  ręczne, wałkami futrzanymi. Wyciskamy żywicę (przesycanie maty)  ręcznie, metalowymi wałkami rowkowanymi o długości 50, 100 i 140mm.Tepujemy (o ile zajdzie taka konieczność)  krótko ściętymi pędzlami.
Nie później niż po 6 godzinach (najlepiej bezpośrednio po zżelowaniu żelkotu) laminujemy pierwszą warstwę maty 300 z bardzo dokładnym przesączeniem żywicą  (20 do 30% zawartości zbrojenia). Wałkujemy powierzchnię maty bardzo dokładnie wyciskając wszystkie pęcherze i najmniejsze banieczki powietrza. Czekamy do zżelowania i szlifujemy pierwszą warstwę.
Laminujemy kolejne warstwy zbrojenia mokre na mokre, regulujemy czas żelowania dobierając ilość utwardzacza  (1 do 2%) tak by nie dopuścić do przegrzania laminatu. Dokładnie wałkujemy. Kontrolujemy ilość komponentów tak by zawartość zbrojenia w laminacie była zgodna z projektem (zazwyczaj 28 do 33%).
Pasy maty o szerokości równej szerokości rolki układamy w poprzek kadłuba, od stępki ku burtom. Jeżeli połówki kadłuba laminowane są osobno w formie dzielonej to od strony stępki układamy "schody" zgodnie z dokumentacją. Zakładki zbrojenia o szer. minimum 50mm ze wzajemnym przesunięciem o min. 100mm.
Podczas laminowania należy pamiętać o zachowaniu płynnych przejść między fragmentami poszycia o różnej grubości (25mm / 600g).
Laminowanie powinno być jednym ciągłym procesem. Jeżeli jednak zostało przerwane lub ostatnia warstwa stwardniała, to przed położeniem następnej warstwy szlifujemy powierzchnię.
Nie później niż 24h po ukończeniu laminowania połówek kadłuba łączymy je w formie, lekko szlifujemy "schody" i pas dna pod pas stępkowy a nastepnie wylaminowujemy pas połączeń.  Laminujemy pas stępkowy mokre na mokre. Laminujemy wzmocnienia pod sztagownik i pod podwięzie.
Jeżeli połączenie połówek kadłuba nie było możliwe przed upływem 24 godzin od ich wykonania to miejsca pod przylaminowanie pasów łączących i stępkowego należy dokładnie przeszlifować  (do zmatowienia powierzchni).
Korzystne jest , w przypadku form dzielonych, połączenie połówek kadłuba wylaminowanych do połowy przewidzianej gramatury zbrojenia a następnie dokonczenie laminowania już połączonej całości kadłuba.
Po laminowaniu, kadłub należy pozostawić w formie na min. 24 godziny.
Utwardzanie laminatu
Elementy laminatowe można wyjmować z form nie wcześniej niż 24 godziny po zakończeniu laminowania.
Wyjęte z form elementy należy podeprzeć tak, by nie powodować ich odkształcenia.
Zaleca się wygrzewanie wykonanych elementów w formach, po min. 24 godzinach od wylaminowania, przez 15 godzin w temperaturze 40oC. Wygrzewanie można przeprowadzić pod namiotem foliowym za pomocą nadmuchu ciepłego powietrza z dwu ustawionych po przeciwnych stronach namiotu dmuchaw elektrycznych . Dmuchawy powinny mieć możliwość regulowania mocy. Temperaturę należy podnosić powoli i równomiernie: od 16oC do 40oC nie szybciej niż przez 1 godzinę. Należy ciągle kontrolować temperaturę w namiocie i regulować ją (za pomocą ujść ciepłego powietrza i tuneli rozprowadzających ciepłe powietrze) tak by była możliwie jednakowa w całej objetości namiotu.
Jeżeli elementy laminatowe konstrukcji nie bedą poddane wygrzewaniu to po zakończeniu laminowania należy je pozostawić w pomieszczeniu o temperaturze nie mniejszej niż 16oC na okres 30 dni i dopiero po tym czasie przystępować do dalszych prac.
Kontrola jakości
W trakcie laminowania stale kontrolujemy zgodność przebiegu procesu z dokumentacją i opisem technologii laminowania.
Dla potwierdzenia jakości laminatu wykorzystujemy fragmenty poszycia wycięte pod otwory w kadłubie lub (i) równolegle z laminowaniem burt wykonujemy płytę kontrolną której konstrukcja i grubość ściśle odpowiada laminatowi poszycia burty w miejscu badania (np. na śródokręciu). Sposób utwardzania identyczny jak dla kadłuba. Parametry płyty   powinny być zbadane w  specjalistycznym laboratorium.

  strona główna ] Up ] fotografie 2 ]